Aktivitet – Forberedelse til et bondegårds
besøg:
I en børnehave har vi valgt at tage udgangspunkt i en
aktivitet, som omhandler dyr. Denne aktivitet foregår således, at vi laver en
samling hvor børnene inddeles i grupper i forskellige alderstrin, derefter får
grupperne en kasse med legetøjsdyr, og så skal de lære de forskellige dyr at
kende. Denne aktivitet skal klæde børnene på til et bondegårds besøg på et
senere tidspunkt for at skabe en forforståelse hos børnene omkring en
bondegård.
Da der i dag er meget fokus på sprog, er det vores opgave som
pædagoger at arbejde på, at børn får det bedst mulige sprog, og dette, mener
vi, kan gøres bl.a. gennem leg. Sproget er en stor del af børns udvikling i
børnehaven, og det er vigtigt, at de bliver udfordret og stimuleret i deres
sproglige udvikling omkring deres ordforråd og faglige viden.
Sprogkompetencerne er vigtige i form af, at børn skal kunne lære de kulturelle
forståelser og begreber for at kunne indgå optimalt i det pågældende samfund.
Derfor er det vigtigt, at børnene bliver stimulerede og udfordrede i deres
sproglige udvikling, så de har et alderssvarende sprog.
Ifølge Vygotsky stimuleres sprog gennem oplevelse og passende
sproglige udfordringer. Det mener vi, at pædagogerne ved denne aktivitet kan
give børnene, idet de bliver udfordret i at lære dyrene at kende først og
derefter kommer på et bondegårds besøg. Vygotsky, Piaget og Bruner mener, at
sprog udvikles bedst i samarbejdet med én, der har bedre sproglige kompetencer.
Vygotsky taler om ”NUZO” – Zone for nærmeste udvikling, hvor han siger:
”Forskellen mellem det niveau, hvor barnet kan løse en opgave ved
hjælp af vejledning fra voksne og det niveau, hvor barnet kan læse en opgave
ved egen hånd, er barnets nærmeste udvikling”
Der mener vi, at ved denne aktivitet understøttes barnet af
pædagogen til selv at kunne reflektere over og formulere sig om
bondegårdsmiljøet.
Ved hjælp af denne aktivitet kan man sige at børnene går fra
”kan ikke” til ”kan næsten”, og efter besøget på bondegården går de fra ”kan
næsten” til ”kan”.
Pædagog fremlægger aktivitet for en kollega
Pædagog fremlægger aktivitet for forældre
Pædagog fremlægger aktivitet for børn
Hej
SvarSletOverordnet set en fin beskrivelse af intentionerne med aktivitet. Gad vide hvor der er en bondegård der kan give mulighed for et bredt kendskab til husdyr?
Ad 1
Positiv medarbejder der ”køber” ideen med sprogstimulering.
Ad 2
Det er nogle grundige forberedelser der er sat i gang.
Ad 3
Der er da en rigtig dog dialog mellem pædagog og forældre. Som seer føler jeg mig holdt uden for, med billeder af tre mennesker der står med ryggen til og taler sammen.
mvh
Torben D