onsdag den 13. maj 2015

Leverance uge 20

Aktivitet – Forberedelse til et bondegårds besøg:
 


I en børnehave har vi valgt at tage udgangspunkt i en aktivitet, som omhandler dyr. Denne aktivitet foregår således, at vi laver en samling hvor børnene inddeles i grupper i forskellige alderstrin, derefter får grupperne en kasse med legetøjsdyr, og så skal de lære de forskellige dyr at kende. Denne aktivitet skal klæde børnene på til et bondegårds besøg på et senere tidspunkt for at skabe en forforståelse hos børnene omkring en bondegård.

Da der i dag er meget fokus på sprog, er det vores opgave som pædagoger at arbejde på, at børn får det bedst mulige sprog, og dette, mener vi, kan gøres bl.a. gennem leg. Sproget er en stor del af børns udvikling i børnehaven, og det er vigtigt, at de bliver udfordret og stimuleret i deres sproglige udvikling omkring deres ordforråd og faglige viden. Sprogkompetencerne er vigtige i form af, at børn skal kunne lære de kulturelle forståelser og begreber for at kunne indgå optimalt i det pågældende samfund. Derfor er det vigtigt, at børnene bliver stimulerede og udfordrede i deres sproglige udvikling, så de har et alderssvarende sprog.

Ifølge Vygotsky stimuleres sprog gennem oplevelse og passende sproglige udfordringer. Det mener vi, at pædagogerne ved denne aktivitet kan give børnene, idet de bliver udfordret i at lære dyrene at kende først og derefter kommer på et bondegårds besøg. Vygotsky, Piaget og Bruner mener, at sprog udvikles bedst i samarbejdet med én, der har bedre sproglige kompetencer. Vygotsky taler om  ”NUZO” – Zone for nærmeste udvikling, hvor han siger:

Forskellen mellem det niveau, hvor barnet kan løse en opgave ved hjælp af vejledning fra voksne og det niveau, hvor barnet kan læse en opgave ved egen hånd, er barnets nærmeste udvikling”

Der mener vi, at ved denne aktivitet understøttes barnet af pædagogen til selv at kunne reflektere over og formulere sig om bondegårdsmiljøet.

Ved hjælp af denne aktivitet kan man sige at børnene går fra ”kan ikke” til ”kan næsten”, og efter besøget på bondegården går de fra ”kan næsten” til ”kan”.



Pædagog fremlægger aktivitet for en kollega
 
Pædagog fremlægger aktivitet for forældre 

Pædagog fremlægger aktivitet for børn



1 kommentar:

  1. Hej

    Overordnet set en fin beskrivelse af intentionerne med aktivitet. Gad vide hvor der er en bondegård der kan give mulighed for et bredt kendskab til husdyr?
    Ad 1
    Positiv medarbejder der ”køber” ideen med sprogstimulering.

    Ad 2
    Det er nogle grundige forberedelser der er sat i gang.

    Ad 3
    Der er da en rigtig dog dialog mellem pædagog og forældre. Som seer føler jeg mig holdt uden for, med billeder af tre mennesker der står med ryggen til og taler sammen.

    mvh
    Torben D

    SvarSlet