torsdag den 7. maj 2015

Leverance uge 19

Videoklip 1 (ovenstående link): Dialog mellem leder og pædagoger i en børnehave om institutionens madpolitik

 
Videoklip 2 (ovenstående): Overvejelser vedrørende spørgsmålstyperne i dialogen
 
 
 
I det første af de to ovenstående videoklip viser vi en dialog, som skal forestille at foregå blandt pædagoger og en leder i en børnehave. Formålet er at få afgjort institutionens madpolitik. Herunder vil vi opsummere, hvilke tanker vi gjorde os under samtalen:
Man kan se og høre, at vi praktiserer en dialog i videoen ved de talebobler, vi har sat ind, hvori vi sætter begreber på det, der bliver sagt. Der har primært været fokus på den forstående og bekræftende holdning, idet deltagerne lytter til hinandens holdninger og til tider kommer med udsagn og udtryk, som viser, at vedkommende er blevet hørt, og at det hørte har vakt interesse. Det, at der spørges ind til dele af dialogen viser, at det er nysgerrige deltagere.
Da én af deltagerne kommer med en idé om at indføre temadage som en del af madpolitikken, bliver en anden deltager nysgerrig, spørger ind til idéen og kommer selv med et bud på, hvordan den kan udføres. Det viser bekræftelse og refleksion.
Den ikke-vidende position indgår også ved, at der vises åbenhed og nysgerrighed, når der foreslås at indføre temadage. Spørgeren vil gerne vide mere om, hvad forslaget kunne indebære.
Alle deltagerne giver hinanden plads til at få indflydelse på dialogen, idet de ikke afbryder hinanden.
En multi-vers forståelse giver sig udtryk igennem samtalen om, hvad dansk madkultur indebærer. Deltagerne kommer ind på, at flere madretter kan repræsentere kulturen, og der kommer flere forslag til, hvad det kunne være. Disse bakkes op af de andre samtalepartnere.
Overvejelser indgår omkring de danske børns opfattelse af at udelade svinekød i børnehaven. Disse overvejelser går ud på, at det kunne tænkes at skabe splid mellem børnene, hvis der tages særskilt hensyn til en gruppe; i dette tilfælde børnene af de muslimske forældre. Pædagogen viser, at hun har tanke for cirkulariteten ved at inddrage de menneskelige relationer.
 

Fremadrettet

Vores spørgsmålstyper, som analyseret i videoklip 2 ovenfor, har været primært lineære, og vi vil tilstræbe at stille flere cirkulære spørgsmål fremover.
Flere af os i gruppen er enige om, at vi har behov for at lære at lytte mere og tale mindre. Vi har ofte travlt med selv at blive hørt.

1 kommentar:

  1. Hej

    Hvor er det en fin video (video 1) I har lavet! Det er en kommunikativ dygtig personalegruppe vi her får indblik i. I jeres anvendelse af de meget illustrative og perfekt timede talebobler viser I en rigtig god forståelse af de relevante begreber.

    Vi ser også en klart kommunikerende leder, der dog kunne arbejde lidt med sit kropssprog. Og den hummelklædte mandlige kollega kunne måske arbejde lidt med sit interkulturelle sindelag og sin nedtonede deltagelse.

    Video 2 forstår jeg ikke helt meningen med. Men der bliver præcenteret et interessant menneskesyn i det: ”…som mennesker… vil vi gerne frem med vores egne holdninger…og have folk over på vores side… i dialog…så’en i almindelighed…så det kan være svært at komme ind med den her åbne og ikke-vidende indstilling til tingenen, når man har en dialog.”
    Hvis det er sådan jeres verden er, har I da noget at arbejde med.

    mvh
    Torben D

    SvarSlet